Rettigheder kan ofte karakteriseres ud fra følgende tre aspekter:
a) Handlingen som må udføres fx adgang til at læse, skrive, slette, indberette, ansøge, klage og så videre
b) Objektet som handlingen udføres på (dataudsnit) fx et CVR-nummer, et CPR-nummer, en sag, en skattemappe, en postfolder, en journal, en konto, en høring og så videre. Objekter er i sagens natur ofte løsningsspecifikke og dynamiske.
c) Parametre som nærmere afgrænser rettigheden fx beløbsgrænse, dato og så videre.
Som eksempel kan nævnes rettigheden ”må overføre penge (handling) fra konto 12345678 (objekt) op til 20.000 kr. (parameter)” eller ”må bestille rejser (handling) for medarbejdere hørende til salgsafdelingen (objekt)”.
Ved parametriserede rettigheder forstås, at brugeren i fuldmagtsløsningen indtaster nogle parametre, der præciserer fuldmagten, som fx beløbsgrænse eller sagsnummer. Brugeren kan eventuelt få hjælp til dette ved drop down bokse eller lignende. Ved dynamiske rettigheder forstås, at fuldmagtsløsningen via integration til myndighedsløsningen dynamisk henter de relevante objekter, som der kan gives fuldmagt til.
Hvis man medtager alle tre aspekter i en rettighedsmodel for en løsning, vil det både give mulighed for at udtrykke rettigheder meget præcist (og dermed også fuldmagter til en repræsentant) – men det vil på den anden side medføre stor kompleksitet i håndteringen. Derfor er mange løsninger baseret på en mere simpel model, hvor kun handlingen angives eksplicit og objektet enten er underforstået af sammenhængen eller kun angives på overordnet niveau som eksempelvis et CVR-nummer eller CPR-nummer. Sådanne rettigheder benævnes ofte for simple eller statiske rettigheder (modsat dynamiske rettigheder) og kan udtrykkes som rettighedsattributter (ofte benævnt simple claims) i en SAML billet. Altså den billet, som myndigheden modtager, når en bruger logger ind i deres selvbetjeningsløsning.
Digital Fuldmagt kan håndtere statiske rettigheder fx:
- "Må se dokumenter i min skattemappe"
- "Må indberette min indkomstskat"
- "Må søge om boligstøtte på mine vegne"
- "Må se mine dokumenter i Digital Post"
- ”Må læse min e-journal”
- "Må melde min flytning”
- "Må indsende klage på mine vegne"
- "Må tilmelde mig til studier i studieåret 2020/2021" og så videre
Digital Fuldmagt kan på nuværende tidspunkt ikke håndtere mere komplekse og dynamiske rettigheder fx:
- "Må se mine dokumenter fra folderen mine regninger i digital post" (brugerdefineret mappe)
- "Må tilgå min sag med sagsnumer 139839283" (dynamisk objekt hos myndighed)
- "Må tilmelde mig til studiet Dansk Hovedfag som første prioritet og Samfundsfag som anden prioritet på Københavns Universitet i studieåret 2020/2021"
Bemærk, at nogle af ovenstående eksempler er fiktive og forudsætter, at de pågældende selvbetjeningsløsninger er tilsluttet Digital Fuldmagt.