Anvendelse af Digital Fuldmagt
Informationspakken er til jer som en myndighed, som overvejer integration til Digital Fuldmagt. I kan i informationspakken læse mere om løsningens:
- funktionalitet, herunder forskellige brugerrejser,
- juridiske grundlag, supportstrukturen omkring løsningen, mm.
Du finder også en række emner, der kan være væsentlige at overveje i forbindelse med integrationen.
Digital Fuldmagt - Informationspakke til myndigheder (pdf) - opdateret august 2025
Integrationsvejledningen er til jer, der skal udføre integrationen teknisk og den beskriver relevante aktiviteter, samt de snitflader, som anvendes i integrationen.
Du kan i denne guide læse mere om, hvordan man som tjenesteudbyder eller it-leverandør kan integrere en borgerrettet tjeneste til Digital Fuldmagt. Den beskriver:
- de relevante aktiviteter
- de snitflader, som anvendes i integrationen.
Åbn den teknisk guide til integration med Digital Fuldmagt (pdf) - opdateret i februar 2025
Fuldmagtspakker med særlige indstillinger
Ønsker I at oprette fuldmagtspakker, der er afgrænset i forhold til fuldmagtsgiverens alder, kan I læse mere her:
Hvordan virker de særlige indstillinger i forhold til fuldmagtsgivers alder?
API til Digital Fuldmagt
Digital Fuldmagt udstiller et SOAP-baseret API med en række forskellige services, hvor oplysninger om digitale fuldmagter kan forespørges. Fuldmagterne repræsenteres som delegeringer af fuldmagtsprivilegier fra fuldmagtsgiver til repræsentant, og et it-system kan kun forespørge på egne fuldmagtsprivilegier.
Brug af API’erne har den fordel, at det er muligt at forespørge om fuldmagtsprivilegier for en vilkårlig borger og repræsentant. Dette kan bruges ved integration til tjenesteudbyderens interne systemer, fx kundeportaler. En sagsbehandler eller supportmedarbejder kan have behov for at vide, om der findes en fuldmagt. Det er fx relevant, hvis en repræsentant henvender sig via telefon eller e-mail, og sagsbehandleren eller supportmedarbejderen skal bekræfte fuldmagtsforholdet.
SOAP API’et er blevet udvidet med en version 2. Alle it-systemudbydere, der i dag anvender version 1 af SOAP API’et, anbefales at overgå til version 2 inden marts 2026. Herefter vil version 1 ikke længere blive vedligeholdt.
Hvis I som it-systemudbyder anvender version 1 og skal overgå til version 2
I skal opdatere:
- Endpoint (URL) (tilføj V2)
- SOAP Action header (https) (tilføj V2)
Version 2 ligner version 1. Dette betyder at navne på elementer og deres indhold er det samme som i version 1, hvorfor det alene er ovenstående der skal opdateres. Der er tilføjet et nyt element <Constraints> i version 2, som kan anvendes af it-systemudbydere, når det i fremtiden bliver muligt at opsætte dynamiske dataafgræsninger på fuldmagter. På nuværende tidspunkt vil elementet <Constraints> være tomt i svar på API-kald, og derfor vil det ikke være nødvendigt at behandle det.
For spørgsmål om overgangen til SOAP API version 2, kan man kontakte:
Digital Fuldmagt Forvaltningen: E-mail
Hvis I som it-systemudbyder skal integrere til version 2
I skal bruge WSDL-fil og endpoints nedenfor.
WSDL-filer og endpoints
Delegation webservice for Digital Fuldmagt (WSDL) - version 2
Delegation webservice for Digital Fuldmagt (WSDL) - version 1